California | Mooie alpenweiden en El Capitan

2 augustus 2017 - El Portal, Verenigde Staten

EXCUSUS VOOR ONZE VASTE ABONNEES. DE AMERIKANEN WILLEN OVERAL GELD AAN VERDIENEN, ZELFS AAN DE WIFI DUS GISTER HEBBEN WE GEEN COLUMN KUNNEN PLAATSEN.

Vandaag ging de wekker om half 9. Bij Daan en mij ging de wekker midden in de nacht al een paar keer af, waarna Daan lichtelijk geïrriteerd de stekker eruit trok.

Nadat iedereen gedoucht en wel ons ontbijt, die we gisteren in de supermarkt gescoord hadden, op gegeten hadden vertrokken we richting Yosemite Park. Onderweg kwamen we langs mooie uitzichten op de valleien. Omdat we aardig hoog zitten, ligt er op sommige plekken nog sneeuw. Dus zijn wij uit de auto gesprongen en met onze slippers in de sneeuw gaan staan. Best wel raar om in die koude sneeuw te staan met 30 graden.

Onze lunch bestond dit keer uit zelf gesmeerde (meer zelf belegde, de boter waren we vergeten) broodjes en wat druiven aan een groot meer. Daan en Papa hebben ook nog gezwommen. Het water was wel heel erg koud.

Daarna zijn we verder gereden naar het hotel. Inmiddels was de temperatuur weer opgelopen naar 40 graden... Het hotel ligt naast een rivier die kei hard stroomt. Ook ligt het net buiten het park, dus zijn wij er meteen heen gegaan. Als je erheen rijdt daalt de temperatuur weer met 10 graden. In het park begon het ineens keihard te waaien en daarna ook te regenen. Dus zijn we meteen weer in de auto gesprongen en verder gereden. Ondertussen stond er op de weg naar de uitgang een dikke file... Wij dacht slim te zijn om eerst te gaan zwemmen en dan later terug te gaan. In de rivier hebben we toen lekker Hollands  dammetjes gebouwd. Zwemmen werd hem niet door de sterke stroming en de temperatuur.

Tegen 6 uur vertrokken we richting het hotel en de weg stond toen nog steeds vast. Daardoor hadden we wel genoeg tijd om alle bergen te bekijken en dit verslagje te schrijven. Een van de bergen hier is 'El Capitan'. Een Belgische presentator Tom Waes heeft deze berg ooit nagenoeg ongetraind beklommen. Meer dan 1000 meter steil omhoog. Als je het op tv ziet is het al een belachelijk idee maar in het echt lijkt het bijna onmogelijk.

We hebben er trouwens meer dan 2 uur over gedaan om terug te rijden. Dit kwam omdat ze de weg richting de uitgang aan het vernieuwen zijn... In het hoogseizoen... Terwijl het op z'n drukst is... Maar goed, we zijn terug bij het hotel gekomen waar we ook wat gegeten hebben in het restaurant.