San Christobal de las Casas | Met de boot door de kloof Canon del Sumidero en daarna over de bergen

3 augustus 2016 - San Cristóbal de las Casas, Mexico

Vandaag ging de wekker redelijk vroeg want we zouden met het taxibusje worden opgehaald om ons naar het vertrekpunt voor de tocht door de kloof, Canon del Sumidero te brengen. We moesten zorgen dat de koffers al ingepakt waren dus dat zorgden ervoor dat we onze inpakstrategie weer konden toepassen. Ik moet zeggen, het gaat steeds efficiënter na zo vaak verkast te zijn. Keurig op tijd stonden we in de hotellobby te wachten.
Het ritje duurde maar enkele minuten. Nou snappen we ook meteen waarom dit hotel in het verder zo saaie stadje zat. Boven op de rivier dus. We kregen de zwemvesten aan (verplicht!) en polsbandje dat je de toeristenbelasting hebt betaald.
We mochten instappen en al snel ging de hendel open, met een vaart de rivier over. Al snel kwamen we bij een controlepost en moesten we de armen omhoog doen. Op deze manier kan de politieman - die hoog op de steiger staat - onze polsbandjes controleren. Erg efficiënt.
De kloof was prachtig, zie de vele foto's die Bram gemaakt heeft. Hij had er zin in.
Na de boottocht hebben we de bergpas gepakt naar het hoger gelegen stadje San Christobal de las Casas. Algauw liep de temperatuur terug van 30 naar 18 graden. Ook wel een keer weer fijn na de hitte van afgelopen weken. Onderweg stuitten we op een roadblock. We moesten stoppen en in mijn beste Spaans heb ik uitgelegd waar we naar toegingen. De militair vond het maar wat prachtig. Zo vaak zien ze niet toeristen over deze pas, de meeste pakken namelijk de snelweg. Wij niet, want anders mis je onderweg de mooie indianendorpjes. Na een dik uur kwamen we bij het oude koloniale centrum van San Christobal. De weg naar het hotel vinden blijft een dingetje, zeker bij 1 richtingsverkeer. Maar dan waren we er toch eindelijk. We hadden al snel in de gaten dat het stadje vele malen leuker was, het hotel veel beter en... dat er fijne restaurantjes zijn te vinden. En ook nog: lange broeken weer. Kortom, we werden er helemaal blij van. Na de late lunch,  hebben we het stadje bekeken en heeft Bram wat kleren kunnen kopen. Daan zag niets leuks dus die mag morgen nog kijken.
's Avonds hebben we de Mariëlle-methode gedaan. Op Trip Advisor gekeken waar je het beste kan eten. En we hadden een lekker tentje gevonden, deze had makkelijk in de Michelin gids gemogen. Zo smakelijk en borden mooi opgemaakt. Helemaal top.

1. M. Kothuis:
    5 augustus 2016
    Leuk om iedere keer jullie avonturen te lezen. Grappig om te horen dat tripadviser ook in Mexico van pas kan komen. Geniet ervan xxx
  2. A.apon:
    5 augustus 2016
    Hallo lieve kinderen. Wat vinden jullie van de reis die jullie reisleidster (mama) heeft uitgezocht?
    Zo te lezen is het soms wel avontuurlijk. Helaas heb ik de foto's die Bram gemaakt heeft nog niet kunnen traceren.
    De overige plaatjes zien er erg luxe uit vooral het mooie hotel!!
    Papa heeft zojuist de wheaterforecast van Mexico opgestuurd. Zo te zien wordt er wel regelmatig regen en onweer verwacht. Dus poncho of regenbak bij de hand houden.
    Het weer hier is nog steed wisselvallig maar het komende dagen verbeterd het. Wellicht gaan we dan met Floris in de cabriolet rijden. De afgelopen dagen heeft het heel veel geregend. We Floris en ik zijn 4 keer per dag op uit geweest met evenzoveel natte pakken.
    Geniet van jullie mooie trip!!!
    Heel veel pootjes van FLORIS en xxx OO