Palenque | Een bezoekje aan de "blauwe" watervallen en een kennismaking met een brulapen echtpaar...

7 augustus 2016 - Palenque, Mexico

Vandaag hadden we een relaxte start, er stond immers geen gids op ons te wachten. Na het late ontbijt zijn we in de auto gestapt voor een bezoek aan Aqua Azul, de wonderschone watervallen. Tachtig km van ons hotel af dus een ritje van meer dan 1 uur. De weg wordt veel gebruikt door toeristen en de brutale straatverkopertjes weten hier wel raad mee. Je spant gewoon een touwtje over de weg dan stoppen ze wel. Nou niet door deze chauffeur. Wout reed rücksichtlos vol gas door. Dat hadden ze nog nooit gezien. Toen we op de toegangsweg naar de watervallen kwamen, werden we geconfronteerd met nog een brutalere truc. Opa wordt een vlag in de hand geduwd om ons te vermanen om te stoppen. En de kleinzonen van pakweg 16 jaar staan klaar om ons entreegeld te vragen. En je raadt het al: wederom reed onze chauffeur rücksichtlos door. Even later kom je bij een huisje (buiten gebruik), weer dezelfde truc. En nu dacht onze chauffeur. Het is goed, ik rij gewoon via de andere baan rücksichtlos verder. Geen entreegeld betaald dus en dat was ook eigenlijk niet nodig. Bij de watervallen vooraan kunnen parkeren en met onze handdoeken op pad. De watervallen zijn prachtig hoewel nu wel bruin helaas dankzij hurricane Earl. Vooraan kon je al zwemmen maar het was een beetje druk daar. Daarom zijn we maar een stukje bergop gelopen. Daar kwamen we op een redelijk rustig plateautje waar we lekker gezwommen hebben. Wel eentje weer als tassenwacht want de jongens hier zaten zo verlekkerd naar onze iPhone's te kijken. Eruit komen is nog wel een dingetje want in het zicht van een 10-tal vrouwen heb ik een dikke smakkert gemaakt....
Terug bij het hotel hebben we nog snel wat geluncht en daarna lekker afgekoeld bij het zwembad. Tegen de avond hoorden we een luid gebrul wat we ook een avond ervoor hadden gehoord in het grote dierenpark. Dappere Daan ging poolshoogte nemen. En wat denk je... 2 brulapen gewoon bij ons in de achtertuin! Het moet niet gekker worden. Onze muchacho's mochten zelfs bananen geven....
's Avonds nog lekker gegeten en daarna fijn pitten.