Palenque | Bezoek Mayaruines, zwemmen in onze eigen pool en nachtelijke expeditie naar het Ecopark

6 augustus 2016 - Palenque, Mexico

Vandaag staat een bezoek aan de beroemde Maya ruïnes van Palenque op het programma. Wederom lag ons hotel niet ver van de opgraving dus al snel waren we bij de ingang van het park. Nacho, onze gids, heeft ons uitgebreid verteld over koning Pakal en zijn familie, de hogere klasse en over het gewone volk, de lagere klasse. De koning zorgde voor paar dingen om zijn bevolking tevreden te kunnen houden. Grote gezinnen met meerdere vrouwen, genoeg landbouwgrond en genoeg werk voor de mannen. Dat laatste deed hij door heel veel gebouwen te laten plaatsen. Zo zorgde hij ervoor dat de mensen bezig gehouden werden, anders zouden ze kunnen gaan nadenken en mogelijk tot onrust leiden. Dus het motto was: tevreden houden dat volk. De gebouwen werden zodanig geplaatst dat deze een perfecte ligging hebben tov de maan en de zon volgens de Mayakalender. Zo wisten de mensen wanneer ze moesten zaaien en moesten oogsten. En deze ligging was ook perfect voor de vele ceremoniën en de offeringen.
Wederom een bijzondere plek.
Na dit bezoekje, hebben we lekker gerelaxt aan de pool.
Op het avondprogramma stond een bezoek aan het Aluxes Ecoparque Animalpark. En dat viel een beetje tegen. Geen Engels sprekende gids, veel muscito's en weinig zicht. Het duurde ook een beetje te lang dus we waren blij toen we om 22.30u aan het lekkere diner zaten...