Palenque | Een bergrit met een omweg

5 augustus 2016 - Palenque, Mexico

Vandaag gaan we de hoogvlakte verlaten om af te dalen naar de jungle. We waren zo bezig met wel of niet via de oorspronkelijke route dat we vergeten hadden om goed op de kaart te kijken. Het gevolg was dat we verkeerd de stad uit waren gereden en daardoor op de verkeerde bergpas kwamen. We hadden niets in de gaten want het beginstuk was mooi (wat dus klopte volgens het boekje) en goed te berijden. Na 30 km begon de weg wat gaten te hebben, 5 km later waren het wel hele grote stukken uit de weg, weer 5 km waren we in een trafficjam beland. We kwamen in een klein dorpje waar een markt aan de gang was en alle bergbewoners waren hierop afgekomen. Het gevolg: wij zaten klem met ons toch al niet te kleine auto in een complete verkeersinfarct van taxi's, auto's en al wat maar voertuig was. We konden niet voor of achter uit. Toen begon de twijfel toe te slaan. We waren pas op een kwart, de route gaf aan door de bergen...Uiteindelijk toch maar gekeerd en heel het stuk door de bergen weer terug. Een uur later stonden we weer nagenoeg terug op de plek waar we vertrokken waren. Het was inmiddels lunchtime en al gauw kregen we een alleraardigst koloniaal hotelletje in de gaten waar we op het mooie binnenplaatsje geluncht hebben.
Daarna hebben we onze reis voortgezet nu op de juiste weg. We reden op bergweggetjes met in ieder dorp gemiddeld 5 van die tope's, verkeersdrempels dus. Je kan je wel voorstellen hoe onze geduldige chauffeur zich voelde! Vijf uur later waren we eindelijk op plaats van bestemming. Het was inmiddels heel hard gaan regenen dus van het laatste stuk hebben we weinig kunnen zien. Maar toen.... kwamen we bij ons hotel...
Onze mond viel open van verbazing. Dit is met recht het mooiste hotel waar we ooit geslapen hebben. En het mooie van het verhaal is, we verblijven hier 3 nachten....